FANDOM

Johdanto Muokkaa

Muutama sananen mitä tuli mieleen opasta kirjoittaessa ja peliä pelatessa. Final Fantasy VII on pitkä peli ja se vaatii paljon kärsiväliisyyttä. Tallentamalla usein vältät turhautumista, koska sinun ei tarvitse silloin pelata samaa kohtaa montaa kertaa läpi. Pidä aina tarpeellisia esineitä, kuten Phoenix Downeja ja Potioneja mukana, koska taistelut alkavat "tyhjästä", eikä huono valmistautuminen tee pelistä helppoa.

Ennen kaikkea nauti pelistä. Tämä opas kertoo vain miten peli mennään suorittamalla läpi. Keskustele sivuhahmojen kanssa ja anna mielikuvituksesi lentää, niin peli tarjoaa sinulle valtavan hienon kokemuksen.

(HUOM.:) Läpipelluuopas ei ole vielä valmis ja siinä kestää ennen kuin se valmistuu kokonaan.

Mako reactor no. 1 Muokkaa

Kun peli alkaa ja juna pysähtyy ja pääset ohjaamaan Cloudia. Kuuntele ensin mitä Barret sanoo ja sitten mene käytävän päähän josta käännytään vasemmalle. Matkalla kohtaat kaksi MP-sotilasta, jotka on helppo voittaa. Tutki myös maassa makaava vartija, häneltä saat potionin. Sitten seuraa ryhmää kunnes saavut paikalle, jossa Barret puhuu sinulle ja liittyy ryhmään. Matkalla on kaksi turvaovea jotka aukeavat kun puhut Biggsille ja Jessielle. Mene sitten hissiin. Alakerrassa vain seuraa Jessietä ja voita taistelut. Kun pääset tarpeeksi pitkälle löydät myös talletuspisteen, jossa peli kannattaa tallettaa. Kun menet vielä hiukan eteenpäin löydät maasta Restore-materian jota et kuitenkaan vielä saa käytettyä. Kun saat pommin asetettua kimppuusi hyökkää Guard Scorpion.

Guard Scorpionilla on pahoja iskuja, mutta kyllä sen pitäisi hoitua aika helposti. Jos scorpion nostaa häntänsä älä hyökkää, sillä hyökkääminen aiheuttaa vaarallisen Tail Laser-iskun. Kun olet voittanut taistelun varusta Barretille Assault Gun ennen lähtöä. Sitten mene takaisin ja auta Jessietä. Lopulta palaa takaisin sama tietä kuin tulitkin.

Seuraavaksi ryhmä palaa takaisin päämajaansa. Kun olet kävellyt hetken eteenpäin muutamat sotilaat aikovat hyökätä kadulla kimppuusi. Voit valita taistelun tai paeta. Kannattaa valita taistelu, sillä sotilaat eivät ole vaikeita. Kun saavut juna-asemalle, sinun pitää mennä 7 Heaven -nimiseen baariin. Päästyäsi baariin puhu ensin Tifalle ja mene sitten alakertaan. Puhu siellä kaikille ja palaa ylös, jossa Barret antaa sinulle palkkioksi 1500 giliä. Seuraavana aamuna voit alkaa varustaa ryhmääsi. Käy asekaupassa ja osta Iron Banglet kaikille ja myy Bronze Banglet pois. Käy myös Beginner's Hallissa ja ota All-materia. Esinekaupassa kannattaa myös käydä ja ostaa Fire-materia.

Mako reactor no. 5 Muokkaa

Kun olet valmis, mene juna-asemalle ja hyppää junaan. Kun puhut Tifalle hälytys alkaa soida ja sinun pitää paeta seuraavaan vaunuun. Jos haluat, voit puhua joillekkin matkustajille. Ensimmäisessä vaunussa puhu vaunun takaosassa olevalle pummille, joka antaa sinulle Poenix downin. Puhu myös toisessa vaunussa etuosassa olevalle miehelle, joka antaa sinulle Hi-potionin. Kolmannessa vaunussa joku varastaa sinulta jotain. Juoksemalla hänet kiinni ja puhumalla hänelle saat esineesi takaisin. Viimeisessä vaunussa ei ole mitään.

Junan perällä ryhmä hyppää käytävään ja lähtee kohti viidettä reaktoria. Päädyt pian varastoalueelle, josta voi valita kaksi eri reittiä, jotka kummatkin johtavat samaan paikkaan. Kerää esineet matkalla ja hoida taistelut niin pääset paikalle, jossa voi tallettaa - talleta ja jatka matkaa.

Käytä liukua mennäksesi alas ja etene kuten ensimmäisessäkin reaktorissa. Kun saat pommin asetettua, mene takaisin niin kuin ennenkin. Liukua et kuitenkaan voi käyttää paluumatkalla. Kontrollihuoneessa pitää kaikkien painaa nappeja samaan aikaan (ajoituksen löytäminen on aika helppoa). Kun onnistut ovi aukeaa ja voit jatkaa eteenpäin. Pian kuitenkin sotilaat keskeyttävät matkasi ja kimppuusi hyökkää Air Buster.

Tämä vastus on helppo, käytä Limit-iskuja siihen sen takaa niin se häviää jo parilla ensimmäisellä kierroksella. Voitosta saat palkinnoksi Titan Banglen. Nyt Air Buster kuitenkin räjähtää ja Cloud tippuu slummialueille.

Slummit Muokkaa

Cloud tippuu kirkkoon ja eräs tyttö herättää hänet. Nyt tunnet Aeriksen. Puhu hänelle ja kirkkoon ilmestyy Shinran sotilaita ja Turksien Reno, jolloin sinun pitää paeta kirkon takaosaan. Pian Aeris kuitenkin putoaa ja joutuu eroon Cloudista.

Kun sotilas saavuttaa Aeriksen sinulle annetaan kolme vaihtoehtoa, valitse "fight" (taistelu on helppo), "run" (juoke) tai "hold on a minute" (odota), jonka aikana voit pudottaa tynnyrin sotilaan niskaan, tynnyrit pudotetaan tässä järjestyksessä: ensin se tynnyri mikä on takana vasemmalla, sitten toinen takimmainen ja viimeiseksi se, joka on edessä oikealla. Sitten pakenette pois kirkosta. Mene Aeriksen kotiin ja lepää siellä. Huom: Slummin itäreunalla on talo jonka yläkerrassa on poika. Hänellä on laatikossaan rahaa. Älä koske hänen rahoihinsa.

Kun olet Aeriksen talolla, hae puutarhasta esineet ja mene talon yläkertaan nukkumaan. Kun heräät ota esineet ja kävele pois huoneesta, äläkä siis herätä Aerista. Mene paikkaan, jossa aikaisemmin oli ihmisiä portin tukkeena, jossa Aeris sinua jo odotteleekin. Nyt pääset portista sektorille 6. Kulje eteenpäin kunnes tulet leikkikentälle, jossa tulee pieni keskusteluosuus. Jatka sitten Wall Marketille.

Wall Market Muokkaa

Wall Marketilla puhu kaikille eteläosan ihmisille, ja saat selville että Tifa on viety Don Corneon taloon, joka on aivan Wall Marketin pohjoisosassa. Käväisepä siis siellä. Sinunkin pitää päästä sinne sisään, mutta koska vain naiset pääsevät sinne, Cloudin pitää pukeutua naiseksi. Seuraavista esineistä vain mekko ja peruukki ovat pakollisia, mutta muiden kokoaminen tuo vain keräilyn iloa. Ensin sinun pitää mennä mekkokauppaan, joka on vasemmassa yläkulmassa. Mekkokaupan omistaja on kuitenkin valitettavasti parhaillaan baarissa nauttimassa virvokkeita. Mene baariin siis ja puhu hänelle, niin hän tekee sinulle puvun. Valitse hänen antamista vaihtoehdoista millaisen asun haluat. Valitsemalla soft ja shimmers, saat silkkiasun. Mene seuraavaksi voimistelusalille ja puhu sen omistajalle, Big Brolle. Saat häneltä peruukin, mutta ensin sinun pitää kilpailla hänen kanssaan. Kilpailu on helppo, paina vain nappeja oikeassa järjestyksessä ja odota aina, että edellinen liike on tehty loppuun. Sillä miten pärjäät ei kuitenkaan ole mitään väliä, saat peruukin joka tapauksessa. Nyt sinun pitää valita, joko menet mekkokauppaan ja laitat asun päällesi tai keräät loputkin esineet. Jos keräät loputkin esineet, tee seuraavasti: Puhu ensin baarin WC:n luona oleville miehelle ja naiselle. Nainen tuntuu tarvitsevan jotain lääkettä. Mene ravintolaan ja syö joku annos, niin saat mukana pharmasy couponin, jolla saat apteekista lääkettä. Osta digestiveä ja vie baarissa olevalle naiselle niin saat häneltä sexy colognea. Suraavaksi mene mekkokauppaa vastapäätä olevaan kauppaan ja puhu tiskin takana olevalle miehelle. Hän pyytää sinua yöpymään majatalossa ja ostamaan jotain automaatista. Mene majataloon joka on aivan Wall Marketia alalaidassa. Yöllä osta automaatista kallein esine, joka maksaa 200 giliä. Aamulla vie se takaisin kauppaan ja saat diamond tiaran. Mene suraavaksi Honey bee -majataloon. Ovella sinulle sanotaan, että tarvitset Member Card:n. Klubin ulkopuolella on mies joka antaa sinulle tuon kortin. Klubin sisällä valitse ensin jompikumpi huone vasemmalta, saat joka tapauksessa alusvaatteet. Mene sitten vielä ylimmäiseen huoneeseen josta saat meikkiä. Palaa nyt mekkokauppaan jossa Cloud vaihtaa vaatteet. Kun sinulla on mekko päällä kannattaa tallentaa.

Mene seuraavaksi Don Corneon kartanoon. Jos keräsit kaikki esineet Don todennäköisesti valitsee Cloudin, muut yhdistelmät voivat johtaa Tifan tai Aeriksen valintaan. Jos Don ei valitse Cloudia, joudut johonkin toiseen huoneeseen. Kerää esineet, tapa viholliset ja pelasta toinen ei-valittu hahmo ja mene sitten Donin huoneeseen. Donin sängyn takana on hyvin piilotettu hyper joka kannattaa hakea. Puhu Donille ja lopulta kun ryhmä on lähdössä Don esittää kysymyksen. Sillä miten vastaat ei ole väliä, sillä tiput joka tapauksessa viemäriin.

Viemärit Muokkaa

Pudottuasi et ehdi kauan toipua edellisestä järkytyksestä kun kimppuusi hyökkää Aps. Aps ei ole kovin vaikea vastus, sillä kun se tekee Sewer Tsunami- hyökkäystään, se vahingoittaa myös itseään enemmän kuin sinä vahingoitat sitä. Jos Aeriksella on Seal evil, sitä kannattaa käyttää. Kun taistelu on ohi, kerää viemäristä esineet ja mene eteenpäin, kunnes tulet Train Graveyardille. Tallenna peli ja mene eteenpäin. Piilotettuja esineitä on paljon. Kun tulet paikkaan jossa voit liikutella junia, mene kuvaruudun vasempaan laitaan jossa kimppuusi voi hyökätä Eligor, jolta saa varastettua Striking Staffin, joskin vihollinen on harvinainen ja varastaminen siltä on erittäinkin hankalaa. Kun olet selvittänyt junaongelman, mene slummialueille. Siellä sinun pitää taistella Shinran joukkoja vastaan. Tallenna peli ja kiipeä ylös torniin. Huipulla saat vastaasi Turksien Renon. Tämä taistelu on melko helppo. Kun Reno tekee pyramid-hyökkäyksen, sinun pitää terveellä hahmolla hyökätä pyramidin kimppuun, jotta se häviää.

Aftermath Muokkaa

Taistelun päätyttyä ryhmä pakenee takaisin slummeille. Kun Cloud lähtee keskustelun jälkeen pois, kävele hiukan matkaa eteenpäin, kunnes muu ryhmä tulee mukaasi. Palaa nyt takaisin leikkikentälle noutamaan Sense-materia. Mene sitten Aeriksen talolle, jossa Aeriksen äitipuoli kertoo sinulle paljon asioita. Jos et aiemmin ottanut slummeilla asuvan pojan rahoja, saat häneltä nyt Turbo Etherin. Mene nyt Wall Marketille. Mene siellä asekauppaan, jonka pihalla on suuri rojuläjä. Kaupan omistajalta voit ostaa paristoja, jotka maksavat 300 giliä. Ne on pakko ostaa. Mene seuraavaksi Corneon kartanolle ja seuraa pihalla olevia lapsia. He johdattavat sinut "Golden shiny wire of hopen" luokse. Kiipeä köyttä ylös ja aseta paristot niille sopiviin paikkoihin. Kun etenet näin, saavut pian Shinran päämajaan.

Shinra HQ Muokkaa

Ensiksi talleta peli. Sitten voit mennä joko portaita pitkin ilman taisteluita tai etuovesta aseet paukkuen. Portaat ovat pitkät ja ainoa palkinto kävelystä on elixir, joka ei kyllä ole mikään ihan huono korvaus. Jos kuitenkin haluat taistella, niin saat taistella kun menet etuovesta. Jos menet etuovesta sinun pitää mennä perällä olevaan hissiin. Hissillä mennään kerrokseen 59, jonne myös portaat johtavat.

59. kerros: Tässä kerroksessa pitää vain voittaa kolme mighty gruntia ja saat avainkortin kerrokseen 60. Nyt voit käytää lasihissiä.

60. kerros: Tässä kerroksessa sinun pitää päästä vartijoiden ohi. Jos et halua hiiviskellä niin näyttäydy vartijoille tarpeeksi monta kertaa niin ne lopulta häipyvät.

61. kerros: Keskustele henkilön kanssa joka on lähellä portaita. Häneltä saat tietoja Aeriksesta ja avainkortin seuraavaan kerrokseen.

62. kerros: Mene ensiksi Mayor Dominon huoneeseen. Hän kertoo sinulle, että jos selvität salasanan saat avainkortin kerroksiin 63, 64 ja 65. Salasana on joka kerralla eri, joten se pitää selvittää itse. Hart myy sinulle vihjeitä, mutta jokaisen vihjeen hinta on aivan älytön. Tässä ovat Hartin vihjeet: "Tässä kerroksessa on neljä tutkimuskirjastoa, jotka koskevat Shinra Inc.-yrityksen neljää eri osastoa. Salasanan osat on piilotettu neljään eri kirjastoon. Tutki jokaista arkistoa tarkasti. Kirjaston nimi on kirjoitettu laatalle, oven ulkopuolelle. Jokaisessa kirjastossa on yksi toisesta kirjastosta sekoitettu tiedosto. Katso tarkkaan tiedoston numeroa. Oikean kirjaimen saat, kun vertaat tiedoston numeroa sanan kirjaimiin. Jos tiedosto alkaa 4:llä, silloin otetaan neljäs kirjain..." Etsi siis kaikki väärissä kirjastoissa olevat tiedostot ja saat neljä kirjainta, joista salasana muodostuu.

63. kerros: Tähän kerrokseeen ei tarvitse välttämättä tulla, mutta saat kerättyä käyttökelpoisia esineitä (Star pendant, four slots ja All-materia).

64. kerros: Halutessasi voit levätä ja tallettaa. Pukukopeissa on hyödyllistä tavaraa.

65. kerros: Tässä huoneessa sinun pitää koota suuri Midgarin pienoismalli. Yksi arkku on auki ja voit sijoittaa palan mihin haluat. Joka kerta kun olet laittanut puuttuvan palasen paikoilleen, uusi arkku avautuu. Kun viimeinen pala laitetaan paikalleen aukeaa arkku, josta löytyy avain kerrokseen 66.

66. kerros: Mene vessaan ja sieltä ilmastointikanavaan. Nyt vakoillaan Shinran johtajia. Kun kokous on päättynyt seuraa Hojoa seuraavaan kerrokseen.

67. kerros: Huoneen perällä voit tallettaa ja ottaa Poison- materian. Etsi tästä kerroksesta Moth slasher ja Solider: 3rd -vihollisia. Moth slashereiltä voit varastaa Carbon banglen ja Solider: 3rd -vihollisilta voit varastaa Cloudille Hardedgen. Kun olet valmis, hyppää huoneen perällä olevaan hissiin ja mene seuraavaan kerrokseen.

68. kerros: Varusta hahmosi poison-hyökkäyksiä vastaan. Kun olet huoneessa ryhmääsi liittyy Red XIII. Ota Red ryhmääsi ja lähetä joku Aeriksen kanssa pois. Kimppuusi hyökkää Sample HO512 ja Sample HO512 opt'. Keskity ison hirviön tuhoamiseen, sillä kun se kuolee sen kaverit menevät mukana. Käytä sen apureihin Loco weed'-itemiä jos sinulla on sellainen, niin saat hyvällä tuurilla vähän apua taistelun voittamiseen. Kun voitat taistelun saat Talismanin. Kun taistelu on ohi ota Enemy Skill-materia ja pysäytä Laiturilla Hojon apuri. Ota häneltä avainkorttia seuraavaan kerrokseen. Kun olet tehnyt tämän, mene 66. kerroksen hisseille.

Hississä Tseng ja Rude ottavat sinut kiinni. Nyt on aika tavata presidentti. Kun tapaatte presidentin, hän kertoo ryhmällesi suunnitelmistaan napata Aeris ja päästä hänen avullaan luvattuun maahan. Tämän kerrottuaan hän heittää koko ryhmän tyrmään.

Sellissä puhu ensin Aerikselle ja sitten mene nukkumaan. Kun heräät sellin ovi on auki. Tutki maassa makaava vartija, herätä Tifa ja vapauta sitten muut jäsenet. Kun menet eteenpäin huomaat että kaikki ovat kuolleet ja Jenova puuttuu. Seuraa verivanaa ja mene presidentin huoneeseen. Presidentti on kuollut. Pian tapaat kuitenkin Shinran uuden johtajan, varapresidentti Rufuksen. Kun olet tavannut hänet, Cloud lähettää muut pois. Jaa nyt materiat uudestaan. Ota Cloudilta kaikki tärkeät materiat pois ja jaa ne muille. Kun ryhmä menee hissiin, heidän kimppuunsa hyökkäävät Hundred Gunner ja Heli Gunner.

Tämä on ensimmäinen pitkänmatkan taistelu, jossa vain Barret voi hyökätä normaalisti. Käytä bolt-taikaa ja ensimmäinen taistelu on pian ohi. Kun Hundred Gunner kuolee, astuu kuvioihin Heli Gunner. Jatka edelleen samaa taktiikkaa ja taistelu on pian ohi. Palkinnoksi saat mythril-amuletin. Taistelun jälkeen kuva siirtyy taas Cloudiin ja Rufukseen. Kun saat mahdollisuuden, varusta Cloud Curella ja All-Fire -yhdistelmällä. Aseta suojiin Elemental-Lightning. Sen jälkeen Rufus ja Dark Nation hyökkäävät.

Tapa ensin Dark Nation, sillä se suojaa Rufusta tehokkaasti. Tämän jälkeen taistelu on hetkessä ohi. Kun Rufus on heikoilla hän pakenee. Sitten Cloud tapaa Tifan aulassa. He lainaavat Shinralta ajoneuvot ja lähtevät pakoon. Kun voit, varusta ryhmällesi Elemental-fire suojiin, ota myös lightning ja cure. Nyt olet valmis pakomatkalle. Tavoitteena paossa on pysyä lähellä auton perää. Kun olet paennut tarpeeksi kauas, kimppuusi hyökkää Motor Ball. Huom: kaikki paossa aiheutuneet vahingot jäävät taisteluun.

Käytä paljon bolt-taikaa ja varo Rolling Fire-hyökkäystä. Voitosta saat Star Pendantin. Nyt on aika jättää Midgar ja aloittaa Sephirothin etsintä. Matkusta ensiksi Kalmiin, pieneen kylään Midgarista koilliseen. Sieltä on hyvä aloittaa.

Kalm Muokkaa

Kalmissa mene majataloon, jossa Cloud kertoo menneisyydestään ja Sephirothista:

Kun saat tehdä mitä haluat, mene Tifan talolle ja anna Cloudin soittaa pianoa. Paina nuotit mieleesi: Do-Re-Mi-Ti-La-Do-Re-Mi-So-Fa-Do-Re-Do

Aamulla ryhmä lähtee Mt. Nibelin Mako-reaktorille. Kun Sephiroth menee reaktoriin, seuraa häntä. Hän paljastaa Hojon oudot kokeet ja huomaa itsekin olevansa kokeen tulos. Tämän jälkeen palaat Nibelheimiin. Kartanon makuuhuoneessa on melko selvästi havaittava salakäytävä ja siellä olevasta kirjastosta Cloud löytää Sephirothin. Tämän jälkeen hän sekoaa, tuhoaa kylän ja kaikki sen asukkaat ja palaa Mako-reaktorille vapauttamaan Jenovan. Tästä Cloud ei muista kaikkea ja hän lopettaa kertomuksensa. Kun tarina on kerrottu saat majatalon alakerrasta PHS:n, jonka jälkeen kannattaa tutkia Kalmia.

Kalmin jokaisessa asuintalossa on jokin esine. Kerää ne ja käy kaupoissa ja osta uudet materiat (Earth ja Heal) ja aseet, mutta älä osta Baretille Cannon Ballia, sillä kylän ulkopuolelta löytyvältä Custom Sweeperiltä voi varastaa Atomic Scissorsin, joka on paljon parempi. Kun olet valmis, suuntaa itään kohti Chocobo Ranchia.